QR-koodeilla kuka vaan voi ilmoittaa viasta tai lukea turvaohjeet – case Anjalankosken Terästyö Oy
Anjalankosken Terästyö on yli 20 vuoden kokemuksella toimittanut ja huoltanut kuormaussillat, -laitteet ja -tilat sekä erilaiset teollisuusovet teollisuuden tarpeisiin. Vuodesta 2019 alkaen tuotteet ovat saaneet pintaansa Repomarkin QR-kooditarran.
Repomarkin QR-tarraan voidaan sisällyttää tuotteesta riippumatta paljon erilaista tietoa. Sen sisältöä voidaan säännellä eri käyttöoikeuksin, eli ihan julkisesti voidaan jakaa tietty määrä tietoa ja laajemmilla tunnuksilla vielä enemmän. Tuotetieto voi olla joko tekstimuodossa, tai vaikkapa liitedokumentteja, käyttöohjevideoita, turvallisuusoppaita tai lähes mitä vain digitaalista aineistoa.
QR-tarran avaamaan näkymään matkapuhelimessa voidaan sisällyttää tuotetiedon lisäksi erilaisia toimintoja. Anjalankosken Terästyön tapauksessa QR-koodiin on liitetty vika- ja vaurioilmoituslomake, joka saa aikaan automatisoidun huoltopyynnön. Jokainen QR-koodi on yksilöllinen ja tiettyyn tuotteeseen liitetty. Täten huoltopyyntö Rovaniemellä johtaa hälytykseen eri taholle kuin vikailmoitus Vantaalla.
Huollosta tehdään Repomarkilla huolto- tai asennuspöytäkirja. Kopio siitä saadaan menemään suoraan asiakkaalle – kuten myös laskutukseen. Näin toimimalla kaikilla tarvittavilla tahoilla on tieto toimenpiteistä välittömästi.
Jokainen tehty toiminto tallentuu myös kyseisen tuotteen tuotetietoihin, jolloin sekä asiakas, valmistaja ja huoltoyhtiö tietävät, mitä ja milloin kyseiselle tuotteelle on kukakin tehnyt.